Honlap testreszabása




készítette a honlap.hu

Bemutatkozás

A Kodály Zoltán óvodáról

Testületünk saját helyi programot állított össze, amely épít eddigi munkánkra, a már
kialakult szokásainkra, értékeinkre (zenei nevelés, egészséges életmódra nevelés).
A Kodály Zoltán Óvoda 1976-ban alapított, önkormányzat által fenntartott, teljes
jogkörrel rendelkező, részben önállóan gazdálkodó, hat csoportos intézmény. 2 kis, 2
középső és 2 nagycsoport működik tisztán, 25-ös létszámmal. Tatabánya Újvárosban
egy nagy lakótelepen, s bizony nem a legvonzóbb környezetben található. A
bennünket körülvevő betonrengetegben egy biztonságot nyújtó kis szigetet igyekszünk teremteni.

Az óvoda szemléletmódjáról

 
Testületünk saját helyi programot állított össze, amely épít eddigi munkánkra, a már  között szociális, érzelmi és értelmi fejlődésük a legoptimálisabb irányba haladhat. Nevelőtestületünk egyöntetű törekvése, hogy a gyermekek biztonsága, testi- lelki komfortérzete, szellemi és fizikai fejlődése a mi értő figyelmünk, szeretetteljes törekvéseink hatására csak pozitívan alakulhasson. Valljuk, hogy nagyon sok múlik azon, amit az ember gyermekkorában kap! Akit elfogadnak és megtanítanak arra, hogy szabad hibázni, az képes lesz másokat is elfogadni. Ezek az értékek, mint pl.: szeretet, odaadás, tolerancia, nyitottság a személyiségépítésben nagyon fontosak! Játékkal, zenével, mozgással, sokszínű tevékenységekkel biztosítjuk gyermekeinknek az élményekben gazdag óvodai életet, tiszteletben tartva a gyermekek jogait, védelmét, esélyt teremtve a felzárkózásra, a sikerességre. A szocializálódás a családok megváltozott életkörülményei miatt másként zajlik. A természettől való elszakadás, az urbanizáció, a „gyökereink”, identitásunk
elhomályosulása, a családok szerkezetének átalakulása (egy generációs, csonka), a lehetőségek, élményforrások korlátozása, megélhetési problémák, munkanélküliség mind-mind befolyásoló tényezők egy gyermek fejlődésére. A törvény paragrafusa az óvodáknak a család mellett csak kiegészítő funkciót határoz meg. Mi úgy tapasztaljuk, hogy mindezek tudatában egy olyan közösségi életet kell kialakítanunk, olyan lehetőségeket kell nyújtanunk, melyben a kicsiket megvédhetjük a külvilág rohanó, kapkodó, gyakran agresszív behatásaitól. Úgy kell szervezni mindennapjainkat, hogy minden gyermek, függetlenül nemzeti identitásától, a család nézeteitől, esetleges hátrányaitól, sérülékenységétől, az egyenlő bánásmód elve alapján, teljes és boldog óvodai életben optimálisan fejlődhessen.Tudatos munkával vállaljuk ennek felelősségét. Talán ezért is érezzük úgy, hogy kiemelt helyen kell kezelnünk az egészséges életmódra nevelést. Szeretnénk, ha a mi gyermekeink ne felnőtt korban, amikor már első komolyabb betegség tünetek jelentkeznek, hanem már most tanulják meg, milyen fontos kincs az egészségünk. Ezért próbálkozunk már évek óta egy új egészségesebb étkezési, mozgási szokásrendszert kialakítani, a gyerekeken keresztül a szülőket is befolyásolni. Hetente készítünk a gyerekekkel gyümölcs-, zöldségsalátát, tartásjavító torna van minden csoportban, rendszeresen járunk kirándulni, úszni, görkorcsolyázni gyermekeinkkel. (Lásd: „A szülők által igényelt nem kötelező foglalkozások” fejezete). Nagycsoportosaink dohányzásmegelőző óvodai programban vesznek részt, és gyermekeink számára KRESZ pályát alakítottunk ki az udvaron. A szomszédos iskola zenetagozatos, számít alapozó munkánkra. Az iskola gyermekanyagának a magját mi adjuk. Szinte magától adódott a feladat: a zenei nevelés hangsúlyozottabb nálunk. Az óvodai életünk minden területét áthatja, mindennap megjelenik valamilyen formában. Zenei alapozó munkánk azonban nem lépi túl a 6 – 7 éves gyermek életkori sajátosságait. S talán könnyű is ez a feladat, hiszen ez az a terület, aminek alapjaival már a baba születése előtt megismerkedhet (anyja szívverésének egyenletes lüktetése). Nekünk csak arra kell ügyelnünk, hogy énekünk gyönyörködtető élményt jelentsen, a fejlesztő feladatok játékosak, könnyen végrehajthatók, örömszerzők, sikerélményekhez juttatók legyenek! Népi kultúránkon túl építünk mai, illetve más országokból érkezett, számunkra adaptálható zenei módszerekre is. Pl.: ritmus, mozgás improvizáció, Kokas Klára terápiás módszerei, Parais István mozdulatiskolája, Gryllus Vilmos játékos élményt nyújtó dalai s természetesen Kodály Zoltán, Forrai Katalin, Falvay Károly, dr. Gerzanics Magdolna, Törzsök Béla evidens, elévülhetetlen értékeire! Intézményünkben zenei munkaközösség működik, igazi „műhelymunka” folyik. Már évek óta, többször felvállaltunk ezért továbbképzés szervezést bevonva jól ismert szakembereket is. Ezek az összejövetelek látogatottak, sikeresek voltak. Köznyezettudatos magatartás megalapozása terén kiemelt figyelmet fordítunk közvetlen környezetünk megóvására: szelektív hulladékgyűjtés (kupak, elem, használt étolaj, papír) részt veszünk a város által szervezett autómentes napon.